مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری کاخک

       

 خدمات آموزشی
 
این بخش از سایت دانشگاه به منظور آشنایی دانشجویان با خدمات آموزشی اداره آموزش دانشگاه طراحی و ایجاد گردیده است . لازم به ذکر است در این بخش خلاصه قوانین آموزشی مصوب سازمان مرکزی دانشگاه به همراه فرم های مربوطه قرار گرفته تا تمامی دانشجویان ابتدا با مطالعه خلاصه قوانین از فرآیند درخواست مرد نظر اطلاع حاصل نموده و سپس با دریافت فرم اقدامات خود را آغاز نمایند . عمده درخواستهای دانشجویان در قالب سر فصل های زیر خلاصه می شود : 
 
1- انصراف دائم  از ادامه تحصیل به همراه تسویه حساب
2- انتقال به یک واحد دانشگاهی دیگر
3- انتقال توام با تغییر رشته به یک واحد دانشگاهی دیگر
4- میهمان به یک واحد دانشگاهی دیگر
5- مرخصی تحصیلی
6- گواهی اشتغال به تحصیل برای اگان ها و سازمانهای دولتی یا خصوصی 
7- درخواست بازنگری نمرات آزمون پایان ترم
8- فرم استشهاد محلی برای مدارک مفقو د شده -و فرم درخواست صدور  کارت دانشجویی المثنی
9- فرم درخواست فراغت از تحصیل به همراه تسویه حساب 
10- فرم تقاضای ثبت نام و انتخاب واحد با تاخیر (خارج از تقویم آموزشی دانشگاه)   
11-فرم حذف پزشکی
12-فرم حذف ترم 
13- فرم تداخل کلاسها 
14-فرمهای مربوط به وام  
15-فرم درخواست اخذ واحد بیش از حد مجاز (ترم / پودمان آخر )                                                                         
 
 
                                                                                                              
 
1-فرم انصرف دائم از ادامه تحصیل :این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمانی است که قصد دارند به هر دلیل از ادامه تحصیل در این دانشگاه انصراف دهند . دانشجوی انصرافی باید بلا فاصله پس از آنکه تصمیم گرفت انصراف دهد ، فرم مذکور را دانلود ، تکمیل و به همراه اصل کارت دانشجویی به دبیر خانه شورای آموزشی دانشگاه تحویل و رسید دریافت نماید . درخواست انصراف در اولین شورای آموزشی پس از تحویل درخواست رسیدگی و در صورت عدم وجود منع قانونی با درخواست دانشجو موافقت می گردد. سپس کارت دانشجویی وی باطل و مراتب قبولی با درخواست از طریق سایت به اطلاع دانشجو می رسد . مطابق آیین نامه آموزشی ، دانشجو فقط برای یک بار در هر مقطع تحصیلی می تواند درخواست انصراف خود را از دانشگاه باز پس گیرد مشروط بر آنکه بیش از 30 روز از تاریخ رای شورا نگذشته باشد .
نکات مهم در خصوص انصراف
·        حکم دانشجویان اخراجی با ارائه درخواست انصراف تغییر نمی یابد .
·        دسترسی دانشجویان انصرافی به دانشگاه و سامانه ثبت نام اینترنتی  بلا فاصله پس از وصول رای شورا قطع و دانشجو نمی تواند از امکانات معمول دانشگاهی استفاده نماید .
·        در صورتیکه دانشجوی انصرافی نیاز به ارائه گواهی به سازمانها و یا ارگانهای دولتی یا خصوص داشته باشد . می تواند با ارائه یک نسخه از برگ تسویه حساب به ارگان مربوطه ، از آن سازمان بخواهد که با دانشگاه مکاتبه و درخواست ریز نمرات نماید.
·        پس از گذشت 30 روز از رای شورا ، دانشجو موظف است فرم تسویه حساب دانشجویی را از سایت دریافت و با مراجعه به قسمتهای مختلف دانشگاه ، امضاء تسویه حساب را از هر 14 بخش تعیین شده اخذ و در پایان برای دریافت مدارک خود شامل باقیمانده عکس ها و اصل مدرک دیپلم به اداره آموزش مراجعه نماید . این فرآیند برای کلیه دانشجویان الزامی بوده و ارتباطی به مدت تحصیل ایشان ندارد . دانشجویان انصرافی که خود شخصا نمی توانند ، امور تسویه حساب خود را شخصا پی گیری نمایند ، می توانند وکیل قانونی خود را به انضمام یک برگ وکالت نامه محضری مشخصا در اینخصوص به دانشگاه معرفی نمایند . دانشگاه پس از دریافت اصل وکالت نامه ، امور تسویه دانشجو را انجام و کلیه مدارک وی را به وکیل وی تحویل می نماید . پدر ، مادر ، و بستگان درجه یک دانشجو نیز می بایست با در دست داشتن وکالت نامه این فرآیند را پی گیری نمایند.
·        دانشجویانیکه از معافیت موقت تحصیلی استفاده می نمایند ، می بایست ظرف مهلت قانونی از تاریخ رای شورا به سازمان وظیفه عمومی ناجا مراجعه نمایند به خدمت نظام اعزام و پس از اتمام خدمت نظام ،مجددا درپذیرش دانشگاه های کشور شرکت و ادامه تحصیل دهند. 
·        پس از انصراف هیچ وجهی تحت هیچ عنوان به دانشجو انصرافی مسترد نمی شود مگر وقتی که تاریخ موافقت شورا با انصراف دانشجو قبل از زمان تعیین شده برای حذف و اضافه  آن ترم باشد . در اینصورت ، فقط معادل 85 % شهریه متغییر دروس اخذ شده ظرف مدت یکماه به  شماره حساب  شخصی دانشجو واریز خواهد شد.

در صورت عدم مراجعه دانشجو به دانشگاه برای ثبت نام در موعد مقرر ، مطابق آیین نامه ، دانشجو منصرف از تحصیل شناخته شده و می بایست تا زمان مراجعه به دانشگاه و تحویل درخواست کتبی انصراف ، به ازاء هر ترم یک شهریه ثابت به دانشگاه بپردازد. پس به کلیه دانشجویانیکه به هر دلیل قصد ادامه تحصیل ندارند توصیه می شود ، قبل از اتمام مهلت ثبت نام  درخواست انصراف خود را به دبیرخانه تحویل نمایند.  و یا درخواست مرخصی تحصیلی بدهند .

نکته مهم : از آنجایی که ممکن است دانشجو واجد شرایط انصراف نباشد ، پی گیری و حصول اطمینان از پذیرش درخواست  صرفا بر عهده دانشجو است.
 
2-فرم انتقال : این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمانی است که قصد دارند از این واحد دانشگاهی به واحد دیگری از دانشگاه علمی کاربردی منتقل شوند. دانشجویان می بایست درخواست انتقال خود را به همراه مستندات قابل قبول ، در تیر ماه هر سال به دبیرخانه شورای آموزشی دانشگاه تحویل دهند . دانشگاه در پذیرش و یا رد درخواست انتقال کاملا مختار بوده و با عنایت به شرایط مندرج در آیین نامه آموزشی در اینخصوص کاملا سختگیرانه عمل می نماید. زیرا مراحل پذیرش دانشجو در یک واحد دانشگاهی کاری دشوار  و هزینه بر بوده و قبولی یک دانشجو در این واحد دانشگاهی کاملا به اختیار و خواست شخص دانشجو انجام پذیرفته است . دانشجو با علم کامل به شرایط دانشگاه علمی کاربردی ، از بین کد رشته های موجود در دفترچه واحد دانشگاهی را  انتخاب ، در سایت سازمان سنجش وارد ، در کنکور و یا پذیرش پودمانی شرکت و پس از اعلام نتایج برای ثبت نام به این واحد مراجعه و با مقررات این واحد آشنا است . پس بدون ارائه دلیل مستند و مشخص نمی تواند ، تغییر عقیده داده و در خواست انتقال نماید . بررسی درخواست انتقال فقط در شرایط ذیل صورت می پذیرد:
1-    دانشجو پس از ثبت نام در این واحد دانشگاهی دچار حادثه شده و بر اساس نظر کمسیون پزشکی دانشگاه قادر به ادامه تحصیل در این واحد نباشد .
2-    دانشجو پس از ثبت نام در این واحد دانشگاهی بدلیل فوت پدر و بنا به رای قطعی دادگاه کفالت خانواده را بر عهده بگیرد . 
به هر ترتیب ، پس از موافقت شورای آموزشی این دانشگاه با انتقال دانشجو ، دانشجو می تواند به یکی از واحد های دانشگاهی خارج از استان تهران و البرز منتقل گردد مشروط بر آنکه شرایط ذیل را دارا باشد .
1-    حداقل 6/1 واحد های مقطع را تا زمان ارائه درخواست انتقال گذرانده باشد .
2-    نمره قبولی آزمون یا معدل کل وی بیشتر از آخرین نفر پذیرفته شده در همان رشته در واحد مقصد باشد .
3-    واحد مقصد نیز با انتقال وی موافقت نماید .

                                                                          

نکته مهم : از آنجایی که ممکن است دانشجو واجد شرایط دریافت مجوز انتقال نباشد ، پی گیری و حصول اطمینان از پذیرش درخواست صرفا بر عهده دانشجو است.در صورت عدم موافقت شورا با درخواست انتقال دانشجو ملزم به ثبت نام در این واحد خواهد بود. ارائه موافقت دانشگاه مقصد حداکثر تا پایان مهلت تعیین شده ثبت نام به اداره آموزش  توسط دانشجو به دانشگاه الزامی است.  
 
در صورت انتقال دانشجو پرداخت هزینه انتقال معادل یک شهریه ثابت به این واحد دانشگاهی الزامی است !
 
     
 
3-فرم انتقال توام با تغییر رشته : این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمانی است که قصد دارند از این واحد دانشگاهی به واحد دیگری از دانشگاه علمی کاربردی منتقل و در رشته دیگری مشغول به تحصیل شوند. دانشجویان می بایست درخواست انتقال توام با تغییر رشته خود را به همراه مستندات قابل قبول ، در تیر ماه هر سال به دبیرخانه شورای آموزشی دانشگاه تحویل دهند . دانشگاه در پذیرش و یا رد درخواست انتقال کاملا مختار بوده و با عنایت به شرایط مندرج در آیین نامه آموزشی در اینخصوص کاملا سختگیرانه عمل می نماید. زیرا مراحل پذیرش دانشجو در یک واحد دانشگاهی کاری دشوار و هزینه بر بوده و قبولی یک دانشجو در این واحد دانشگاهی کاملا به اختیار و خواست شخص دانشجو انجام پذیرفته است . دانشجو با علم کامل به شرایط دانشگاه علمی کاربردی ، از بین کد رشته های موجود در دفترچه واحد دانشگاهی را انتخاب ، در سایت سازمان سنجش وارد ، در کنکور و یا پذیرش پودمانی شرکت و پس از اعلام نتایج برای ثبت نام به این واحد مراجعه و با مقررات این واحد آشنا است . پس بدون ارائه دلیل مستند و مشخص نمی تواند ، تغییر عقیده داده و در خواست انتقال توام با تغییر رشته نماید . بررسی درخواست انتقال توام با تغییر شرته فقط در شرایط ذیل صورت می پذیرد:
1-    دانشجو پس از ثبت نام در این واحد دانشگاهی دچار حادثه شده و بر اساس نظر کمسیون پزشکی دانشگاه قادر به ادامه تحصیل در رشته های موجود در این واحد نباشد .
2-    دانشجو از نظر علمی توانایی ادامه رشته انتخابی در این واحد را نداشته و در عین حال توانایی ادامه تحصیل در رشته های دیگر در این واحد را نداشته باشد .
به هر ترتیب ، پس از موافقت شورای آموزشی این دانشگاه با انتقال توام با تغییر رشته دانشجو ،دانشجو می تواند به یکی از واحد های دانشگاهی خارج از استان تهران و البرز منتقل گردد مشروط بر آنکه شرایط ذیل را دارا باشد .
1-    حداقل 6/1 واحد های مقطع را تا زمان ارائه درخواست انتقال گذرانده باشد .
2-    نمره قبولی آزمون / معدل کل (ترمی/پودمانی) وی بیشتر از آخرین نفر پذیرفته شده در  رشته دوم در واحد مقصد باشد .
3-    واحد مقصد نیز با انتقال و تغییر رشته وی موافقت نماید .
4-    کمیسیون موارد خاص سازمان مرکزی دانشگاه نیز با این درخواست موافقت نماید.
                                                       
نکته مهم : از آنجایی که ممکن است دانشجو واجد شرایط دریافت مجوز انتقال توام با تغییر رشته  نباشد ، پی گیری و حصول اطمینان از پذیرش درخواست صرفا بر عهده دانشجو است.در صورت عدم موافقت شورا با درخواست انتقال دانشجو ملزم به ثبت نام در این واحد خواهد بود. ارائه موافقت دانشگاه مقصد و کمسیون موارد خاص سازمان مرکزی حداکثر تا پایان مهلت تعیین شده ثبت نام به اداره آموزش  توسط دانشجو به دانشگاه الزامی است.  
 
در صورت انتقال توام با تغییر رشته  دانشجو پرداخت هزینه انتقال معادل یک شهریه ثابت به این واحد دانشگاهی الزامی است !
 
برای دریافت فایل pdf  فرم درخواست انتقال توام با تغییر رشته  اینجا کلیک نمایید                               
 
4-فرم درخواست  میهمان  : این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمانی است که بنا به دلایل قصد دارند برخی از دروس خود را در واحد دیگری از دانشگاه علمی کاربردی و یا دانشگاه های دولتی دیگر بگذرانند.دانشجو می بایست ، قبل از تکمیل فرم میهمان ضمن هماهنگی با دانشگاه مقصد (جایی که می خواهند میهمان شود) از ارائه دروس مورد نظر در نیم سال تحصیلی  و پذیرش دانشجوی میهمان در ان واحد مطمئن شده سپس درخواست میهمانئ را کامل و با  ذکر دروس مورد تقاضا و تعیین مشخصات دقیق دانشگاه مقصد ، درخواست خود را  شخصابه شورای آموزشی دانشگاه مبدا( این واحد دانشگاهی )  تحویل دهد . تصمیم پذیرش یا عدم پذیرش درخواست میهمان دانشجو بر عهده شورای آموزشی دانشگاه و بر مبنا اصول زیر می باشد : 1- درخواست میهمان دانشجویان غیر بومی (مقیم شهرستانهای دور ) در اولویت قرار دارد . 2- درخواست میهمان دروس عمومی و پایه افتاده در اولویت قرار دارد . 3- درخواست میهمان دانشجویان در شرف فارغ التحصیل که واحد های مورد تقاضای ایشان در این واحد ارائه نمی شود در اولویت قرار دارد.  در سایر موارد علی الخصوص در مورد دروس تخصصی و دروسی که در این واحد ارائه می شود امکان مخالفت شورا با درخواست دانشجو وجود داشته و دانشجو باید دلایل مستند و محکمی جهت درخواست خود ارائه نماید . در خواست میهمان برای دروس عمومی ، پایه اصلی و تخصصی در واحد های دانشگاه های دولتی و برای دانشگاه های آزاد ، غیر انتفاعی ، اموزشکده های عالی فنی حرفه ای فقط دروس عمومی و پایه قابل بررسی است . پس از پذیرش درخواست و دریافت موافقت شورای آموزشی دانشگاه ، دانشجو ضمن مراجعه به اداره آموزش سه نسخه از درخواست تایید شده را دریافت و به دانشگاه مقصد مراجعه می نماید . پس از پی گیری و دریافت تاییدیه شورای اموزشی مقصد ، یک نسخه از درخواست را جهت ثبت در سیستم آموزش دانشگاه به اداره آموزش تحویل می نماید . شهریه قابل پرداخت به دانشگاه طبق تعرفه شامل کل شهریه ثابت ، 15 درصد شهریه متغیر دروس میهمان  می باشد که همراه فرم تایید شده به اداره آموزش تحویل می شود. شهریه قابل پرداخت به دانشگاه مقصد ، فقط 85 درصد شهریه متغیر درس یا دروس میهمان می باشد. دانشجویان در طول مدت تحصیل فقط از دو ترم کامل میهمان می توانند استفاده نمایند. دانشجو موظف است تا قبل از زمان تعیین شده برای ثبت نام ترم بعد ، ریز نمرات تایید شده خود را از دانشگاه مقصد دریافت و به صورتی دستی به اداره اموزش دانشگاه تحویل نمایند تا نمرات ثبت شود . ارسال با پست یا روش های دیگر مطلقا پذیرفتنی نیست .
  
نکته مهم : از آنجایی که ممکن است دانشجو واجد شرایط دریافت مجوز میهمان نباشد ، پی گیری و حصول اطمینان از پذیرش درخواست میهمان صرفا بر عهده دانشجو است.در صورت عدم موافقت شورا با درخواست میهمان دانشجو ملزم به ثبت نام در این واحد خواهد بود. ارائه موافقت دانشگاه مقصد حداکثر تا پایان مهلت تعیین شده ثبت نام به اداره آموزش و تحویل ریز نمرات تا قبل از زمان ثبت نام ترم بعد توسط دانشجو به دانشگاه الزامی است.  
برای دریافت فایل pdf  فرم درخواست میهمان اینجا کلیک نمایید                                          
 
 
 
 
5-فرم درخواست مرخصی تحصیلی : این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمانی است که قصد دارند بنا به دلایل شخصی از یک ترم مرخصی تحصیلی استفاده نمایند . لازم به ذکر است مطابق ماده    آیین نامه آموزشی چنانچه دانشجو در زمانهای تعیین شده از سوی دانشگاه برای ثبت نام مراجعه ننماید ، منصرف از تحصیل شناخته شده و از تحصیل محروم می شوند ,مراتب ظرف مدت یک ماه به سازمان وظیفه عمومی ناجا اطلاع داده خواهد شد . لذا دانشجویانیکه در یک نیم سال تحصیلی دچار مشکل می شوند ، می بایست قبل از اتمام مهلت ثبت نام و انتخاب واحد در هر نیمسال فرم درخواست مرخصی را دریافت تکمیل و به انضمام فیش پرداخت شده معادل یک ترم شهریه ثابت  به شورای آموزشی تحویل نمایند . چنانچه شورای آموزشی دانشگاه با درخواست ایشان موافقت نماید ، این دانشجویان می توانند ، از یک ترم مرخصی تحصیل با احتساب در سنوات استفاده نمایند . پاسخ شوای اموزشی از طریق  سایت به اطلاع دانشجوی متقاضی می رسد. دانشجویان ترمی در طول مدت تحصیل فقط می توانند از یک ترم مرخصی تحصیلی و یا حذف ترم  استفاده نمایند مشروط بر انکه سنوات تحصیلی مجاز دانشجو تکمیل نشده باشد . دانشجویان پودمانی در طول مدت تحصیل خود می توانند از بیش از یک ترم مرخصی تحصیلی استفاده نمایند مشروط بر انکه درسنوات باقیمانده قادر باشند ، کلیه پودمانهای خود را اخذ و فارغ التحصیل شوند . 
نکته مهم : از آنجایی که ممکن است دانشجو واجد شرایط دریافت مرخصی تحصیلی نباشد ، پی گیری و حصول اطمینان از پذیرش درخواست مرخصی صرفا بر عهده دانشجو است.در صورت عدم موافقت شورا با درخواست مرخصی ، فیش پزداختی شهریه ثابت به حساب بستانکار دانشجو منظور می شود. و دانشجو می تواند برای آن نیمسال انتخاب واحد نماید . مشروط بر انکه بیش از دو هفته از آغاز نیمسال تحصیلی نگذشته باشد.  
 
 
6- فرم درخواست گواهی اشتغال به تحصیل : این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمانی است که قصد دارند ، به ارگانها و سازمانهای دولتی از جمله راهنمایی و رانندگی  نیروی انتظامی ، بنیاد شهید ، کمیته امداد ، سازمان بهزیستی گواهی اشتغال به تحصیل ارائه دهند . دانشجو می بایست پس از تکمیل فرم ، درخواست خود را شخصا و یا به واسطه نماینده خود به اداره آموزش تحویل نماید. برای صدور هر گواهی نیاز به استعلام از امور مالی و کنترل کسری پرونده دانشجو و استعلام تعداد واحد های گذرانده شده از آموزش می باشد . لذا برای صدور هر گواهی دو روز کاری زمان لازم است . در موارد خاص مانند گواهی راهنمایی رانندگی ، جهت دریافت گواهی نامه ، گواهی پس از صدور در ابتدا و اواسط هر ماه توسط نماینده دانشگاه به اداره راهنمایی و رانندگی تحویل و پس از تایید گواهی توسط مراجع دراختیار دانشجو قرار می گیرد . لذا صدور این نوع گواهی به حدود 20 روز کاری زمان نیاز دارد . متقاضیان این نوع گواهی می بایست ، هنگام  تحویل درخواست خود به اموزش ، یک قطعه عکس 4*3  رنگی پشت زمینه سفید جدید تحویل نمایند تا روی گواهی الصاق شود.  تاریخ اعتبار گواهی ، فقط تا پایان نیم سال تحصیلی جاری بوده و در هر نیمسال فقط یک گواهی برای هر دانشجو صادر می شود . چنانچه دانشجو نیاز به ارائه گواهی به بیش از یک سازمان یا اگان داشته باشد ، باید اصل گواهی را به اداره اموزش ارائه و چند کپی برابر اصل از گواهی تحویل بگیرد.
 
 
 
7-فرم درخواست بازنگری نمره آزمون: این فرم مختص دانشجویان ترمی و پودمان است که نسبت به نمره اخذ شده در آزمون پایان ترم یک یا چند درس اعتراض داشته و تقاضای رسیدگی و بازنگری مجدد آن نمره را دارند . دانشجو می بایست حداکثر ظرف مدت سه روز کاری از اعلام نمرات مطابق تقویم آموزش ، فرم را برای هر درس بصورت جداگانه تکمیل ، امضاء و شخصا به اداره اموزش تحویل نماید . در صورتیکه دانشجو به هر دلیل نمی تواند در مهلت مقرر شخصا به اداره آموزش مراجعه نماید می تواند نماینده خود را به همراه کارت دانشجویی خود به اداره آموزش بفرستد . ارسال درخواست از طریق فکس ، ایمیل و یا حالتی به غیر از انچه که در بالا اشاره شد مقدور نیست .
 

8-فرم استشهاد محلی برای مدارک مفقود شده شناسایی و یا تحصیلی  وفرم درخواست صدور کارت دانشجویی امثنی

دانشجویانیکه کارت دانشجویی ایشان بنا به دلایلی از بین می رود یا مفقود می گردد برای دریافت کارت المثنی ، می بایست فرم استشهاد محلی  و فرم درخواست صدور کارت دانشجویی المثنی را دریافت و به نضمام گواهی از مرجع قضایی یا انتظامی در یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی امضاء نموده و به اداره آموزش تحویل دهند. در خصوص پذیرفته شدگانی که مدرک تحصیلی مقطع پایین تر خود را مفقود نموده اند ، با حفظ شرایط خاص و دریافت مجوز از سازمان مرکزی می توان از فرم استشهاد محلی به انضمام فرم تایید معدل از اموزش و پرورش یا ریز نمرات تایید شده از دانشگاه محل تحصیل قبلی استفاده نمود. بدیهی است  مسئولیت هر گونه سوءاستفاده از اوراق و مدارک مفقوده صرفا بر عهده دانشجو خواهد بود.

برای دریافت فایل pdf فرم استشهاد محلی این فرم اینجارا کلیک نمایید.

 

9-فرم درخواست فراغت از تحصیل  : این فرم مختص دانشجویانی است که تحصیل خود را در یک مقطع تحصیلی در این دانشگاه به پایان رسانیده اند. صدور هر گونه گواهی ، ارتقاء به مقطع بالا تر منوط به انجام امور فراغت از تحصیلی بلافاصله پس از اتمام تحصیلی و حداکثر ظرف مدت 3 ماه از اعلام نمره آخرین درس می باشد. از آنجاییکه انجام این درخواست حدود 30 روز به طول می انجامد به دانش آموخته گان محترم توسیه می شود در زمان مقرر این فرم را پرینت گرفته و برای شروع مراحل فراغت از تحصیل به اداره آموزش تهران مراجعه نمایند.


10-فرم ثبت نام با تاخیر و انتخاب واحد

دانشجویانیکه بنا به دلایل ذیل نتوانسته اند در زمان تعیین شده برای ثبت نام عادی و ثبت نام با تاخیر ثبت نام خود را کامل نمایند ، در صورت تمایل و توانایی ارائه دلایل مستند موجه می توانند از شورای اموزشی دانشگاه تقاضای صدور مجوز ثبت نام و انتخاب واحد با تاخیر و پس از آغاز نیم سال تحیلی نمایند . در چنین حالتی در صورت موافقت تمامی اساتید مربوطه و عدم وجود منع قانونی درخواست  به صورت مشروط در شورا  مطرح و در صورت موافقت دانشجو می تواند در ترم مذکور ثبت نام نماید . در صورت عدم پذیرش درخواست شورا درخواست مرخصی تحصیلی دانشجو به جریان افتاده و قطعی می گردد.

 1- عدم استطاعت مالی در تسویه شهریه مشروط به آنکه دانشجو در زمان مقرر نسبت به انتخاب واحد اقدام نموده ولی سامانه جامع اموزشی پس از مهلت تعیین شده بدلیل بدهی انتخاب واحد دانشجو را لغو نموده باشد.  (هر دانشجو در طول مدت تحصیل می تواند یک بار از این امکان استفاده نماید.)

2- بیماری یا حادثه در مدت ثبت نام  که منجر به بستری شدن یا حبس در بازداشگاه شده باشد و دانشجو نتوانسته باشد در آن زمان برای ثبت نام اقدام نماید. ارائه گواهی معتبر از بیمارستان و یا مراجع قضایی و انتظامی الزامی است . 

3-ماموریت خارج از کشور برای کارکنان رسمی دولت و یا ماموریت نظامی برای شاغلین نیرو های مسلح در زمان مهلت ثبت نام با ارائه گواهی معتبر از سازمان مربوطه . 

 

 11-فرم حذف پزشکی

این فرم مختص دانشجویان ترمی است که به علت بیماری نتوانسته اند در جلسه امتحان حضور داشته باشند .

بعد از گرفتن این فرم وتکمیل آن، جهت مهر و امضا این فرم را باید به دانشگاه ارائه نمایید تا  دانشگاه شما را به پزشک معتمد معرفی نماید.

 

برای دریافت فایل pdfفرم حذف پزشکی اینجا را کلیک نمایید.

 12- فرم تداخل کلاسها

 

                                                         برای دریافت این فرم اینجا را کلیک کنید.

 

13-فرمهای درخواست وام شهریه (برای کسب اطلاعات تکمیلی به بخش وام دانشجویی در لینک دانشجویی فرهنگی مراجعه کنید)

فرم الف

فرم ب

فرم ج

 

15- فرم درخواست اخذ تعداد واحد بیش از حد مجاز (مخصوص ترم / پودمان آخر )

به منظور مساعدت با دانشجویان ترم آخر در این دانشگاه و با رعایت مصوبات و بخشنامه های سازمان مرکزی در موارد ذیل امکان اخذ تعداد واحد بیش از حد معمول مقدور می باشد . دانشجو پس از مطالعه شرایط ذیل در صورت دارا بودن یکی از شرایط درخواست خود را تا قبل از زمان حذف و اضافه / ترمیم تهیه و پس از اخذ مجوز های لازم به دبیر خانه شورای آموزشی مراجعه و در خواست اخذ دروس اضافه خود را به شورا تسلیم می نمایند . مراتب در شورا بررسی و در صورت حایز شرایط بودن ، درس یا دروس مورد نظر به دانشجو ارائه می گردد.

1- ترم آخر - ترمی - بدون شرط معدل : دانشجویی که حداکثر با 24 واحد درسی فارغ التحصیل گردد می تواند تقاضای اخذ تعداد واحد تا سقف 24 واحد درس با تداخل ساعت و روز را نماید.

2- ترم آخر - پودمانی - با معدل کل 17 و به بالا : دانشجویی که در پودمان آخر با اخذ حداکثر 24 واحد درسی (پودمان آخر + دروس افتاده + دروس عمومی) فارغ التحصیل گردد می تواند تقاضای 24 واحددروس تداخل ساعت و روز را نماید.

3- ترم آخر - پودمانی - با معدل کل کمتر از 17 : دانشجویی که در پودمان آخر فقط و فقط دو درس عمومی داشته باشد ، می تواند با درخواست خود هر دو درس عمومی (بدون در نظر گرفتن تعداد واحد های دروس عمومی) را با پودمان آخر اخذ نماید.

4- دانشجوی ممتاز - ترمی - با معدل ترم 17 و به بالا : دانشجوی ممتازی که در ترم قبل معدل ترم وی 17 و به بالا شده باشد ، می تواند در ترم بعد (بجز تابستان) حداکثر تا سقف 24 واحد دروس ارائه شده  بدون تداخل ساعت و روز برگزاری را اخذ نماید (تداخل امتحان مهم نیست - وقت اضافه داده خواهد شد.)

 

برای دریافت فرم مجوز اخذ واحد های بیش از حد مجاز روی این لینک کلیک نمایید 

 

کمیته انظباطی

 

آئین نامه انضباطی

 

    دانشگاه به تحقیق مرکز تولید علم و دانش و یکی از ارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم بوده و می‌باشد و توجه و حفظ قداست علم و اخلاق بویژه در محیط‌های آموزشی و پژوهشی در شرع مبین اسلام مورد تأکید قرار گرفته است و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف رشد و توسعه پایدار جامعه، پیروزی انقلاب و تثبیت نظام انکار ناپذیر بوده و می‌باشد. از این روی توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه و کمک به سالم نگه‌داشتن محیط‌های آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی‌نظمی، هنجارشکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهمیت بسزایی برخوردار است.بدیهی است توجه به شیوه‌های برخورد صحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم‌گیری جزء اصول اساسی و خدشه‌ناپذیر تلقی می‌شود.

    کمیته انضباطی دانشجویان یک نهاد رسمی دانشگاه است که مسئولیت رسیدگی به تخلفات دانشجویی را بر عهده دارد. این تخلفات می‌تواند شامل تخلفات آموزشی، عدم رعایت مقررات دانشگاه، اخلال در نظم دانشگاه و عدم رعایت شئونات دانشجویی باشد. توضیحات مبسوط‌تر در مورد تخلفات دانشجویی و مراحل رسیدگی به آنها از احضار و تشکیل پرونده تا تشکیل کمیته‌های بدوی و تجدید نظر و صدور حکم، در آئین‌نامه انضباطی و شیوه‌نامه اجرایی آن به طور خلاصه در زیر آمده است:

الف) رسیدگی به جرائم عمومی دانشجویان (از قبیل تهدید، تطمیع، توهین، ضرب و جرح، جعل، سرقت، رشوه، اختلاس یا قتل)

ب) رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری:

1- تقلب در امتحان

2- فرستادن شخص دیگری به جای خود در امتحان یا شرکت به جای دیگری در امتحان.

3- ارتکاب هر عملی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی که موجب اخلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌های دانشگاه شود.

4- ایراد خسارت به اموال دانشگاه یا بیت‌المال

ج) تخلفات سیاسی:

1- دادن اطلاعات خلاف واقع یا کتمان واقعیات از روی عمد نسبت به خود یا گروهک‌های محارب یا مفسد یا افراد وابسته به آنها.

2- عضویت در گروهک‌های محارب یا مفسد یا ملحد یا هواداری و انجام دادن هر عملی به نفع آنها.

 

3- فعالیت و تبلیغ به نفع گروهک‌ها و مکاتب الحادی.

4- توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی (مانند شعارنویسی، پخش اعلامیه و ...)

5- ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه.

د) تخلفات اخلاقی:

1- استعمال مواد مخدر، شرب خمر، قمار یا مداخله در خرید و فروش و توزیع این گونه مواد.

2- استفاده از نوارهای ویدئویی یا صوتی یا لوح‌های رایانه‌ای مستهجن یا مداخله در خرید و فروش، تکثیر و توزیع این گونه وسائل.

3- عدم رعایت پوشش اسلامی یا استفاده از پوشش یا آرایش مبتذل.

4- استفاده، توزیع یا تکثیر کتب، مجلات، عکس‌های مستهجن و یا آلات لهو و لعب.

5- عدم رعایت شئونات دانشجویی

6- داشتن رابطه نامشروع

7- تشکیل یا شرکت در جلسات نامشروع

8- انجام عمل منافی عفت

 

* کمیته انضباطی دانشجویان می‌تواند بر اساس نوع تخلف‌های عنوان شده یکی از تنبیهات مندرج ذیل را برای متخلفین در نظر گیرد:

- احضار و اخطار شفاهی

- تذکر و یا اخطار کتبی بدون درج در پرونده

- تذکر و یا توبیخ با درج در پرونده

- دادن نمره 25/0 در درس مورد تخلف

- محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه

- دریافت خسارت از دانشجو

- منع موقت از تحصیل به مدت یک یا دو نیمسال بدون و یا با احتساب در سنوات تحصیلی

 

در تخلفات شدیدتر، احکام دیگری پیش‌بینی شده که شامل تغییر محل تحصیل، منع موقت از تحصیل به مدت سه تا چهار نیمسال و یا اخراج از دانشگاه بوده و توسط کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان صادر می‌شود.

این کمیته متقابلاٌ موظف است ضمن تأکید بر انجام مسئولیت قانونی خود از هرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجویان را فراهم آورد، جلوگیری نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

شیوه نامه اجرایی انضباطی دانشجویان

       مقدمه:

       انقلاب اسلامی که به برکت نفس قدسی حضرت امام (ره) و خون مطهر شهدای والامقام به ثمر نشست حاصل دگرگونی فرهنگی و بیداری و احساس مسئولیت آحاد جامعه و به خصوص قشر جوان و دانشجو بود. جوانان با الهام از معنویت و روشنگری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی که در اندیشه و کلام امام (ره) آشکار است، ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور را دگرگون نموده و عرصه جدیدی را در تاریخ فرهنگ بشری گشودند.

     دانشگاه ها به تحقیق یکی از ارکان مؤثر در حرکت انقلاب و تنویر افکار مردم محسوب می شوند و اهمیت نقش دانشجویان به عنوان نخبگان نسل جوان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب، تثبیت نظام و دفاع از پان انکار ناپذیر است. از این روی، مسائل فرهنگی دانشگاه ها و صیلنت از جایگاه و منزلت رفیع آنها همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی در کلام امام(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله) مورد عنایت خاص بوده است.

    پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه و کمک به سالم نگه داشتن محیط های آموزشی و پژوهشی و تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان از طریق ترغیب دانشجویان به حفظ کرامت دانشجویی و مقابله با بی نظمی هنجار شکنی و نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی دیگران از اهداف مهمی محسوب می شوند که کمیته های انضباطی در رایتای کمک به تحقق آنها تشکیل می گردد. بدیهی است با وجود اعضای دانشمند و دانشجو در ترکیب شورای کمیته ها، توجه به شیوه های برخورد صحیح و عالمانه با تخلفات دانشجویی و رعایت تقوا در امر قضاوت و تصمیم گیری جزو اصول اساسی و خدشه ناپذیر این شوراها تلقی می شوند.

    برخورد سطحی با تخلفات دانشجویان و صدور حکم بودن توجه به اثرات تبعی آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی دانشجو و تأثیر تربیتی و فرهنگی آن در افراد مختلف یا دیگر دانشجویان، پیامد مثبتی در راستای رسیدن به جامعه ای با تخلفات کمتر بهمراه نخواهد داشت. بنابراین ضروری است که در صدور احکام انضباطی، آثار تبعی اجرای احکام نیز مدنظر قرارگرفته و بگونه ای تصمیم گیری و عمل شودکه اثرات منفی برخوردها به حداقل کاهش یابد. اتخاذ شیوه های تربیتی و تذکرآمیز در کنار صدور احکام مناسب و مؤثر ظرافت خاصی را می طلبد که در این رابطه صدور احکام تعلیقی نقش مهمی در نیل به اهداف تربیتی کمیته های انظباطی ایفا خواهد نمود.

    پرهیز از استفاده  ابزاری  از کمیته های انظباطی در واکنش به اعتراضات و ناخرسندی دانشجویان نیز مورد تأکید است. ایجاد و حفظ جو صمیمیت، تفاهم و اعتماد از طریق حل و فصل مسائل دانشجویان و پاسخگویی به مشکلات و پرسش های آنان نیازمند سعه صدر و پذیرش فضای انتقاد و گفتگو است.در نتیجه گریز از پاسخگوی به دانشجو و توسل به برخورد انضباطی صرف نتایج زیانباری را بهمراه داشته و موجب کاهش اعتماد دانشجو به این نهاد ارزشمند خواهد شد. در هر حال شورای کمیته انضباطی که از این پس به اختصار شورای انضباطی نامیده می شود، بعنوان نهادی حساس در مجموعه مدیریت دانشگاه موظف است که ضمن انجام مسئولیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مدنظر داشته و از هرگونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می کند ، اجتناب ورزد. هر چند در مواردی تنبیه اجتناب ناپذیر است اما با تأکید به پرهیز از هرگونه تجسس و تفتیش ضرورت دارد که این برخورد توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد، از اولین مراحل ارشاد و تذکر آغاز شده و  زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را در فرد خاطی و محیط ایجاد نماید.

    با ضرورتی که هم اکنون در جهت دهی هر چه بیشتر این نهاد به سمت قانون گرایی وجود دارد بمنظور تنظیم دقیق تر احکام انظباطی بر اساس آئین نامه انضباطی، مصوب جلسه 358 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 14/6/76 که به اختصار ( آیین نامه ) نامیده می شود، و به استناد بند اول از مصوبات جلسات 429 و430 آن شورا به تاریخ 21/7/77 و   5/8/77،( شیوه نامه) حاضربا هدف تفکیک جزئی تر تخلفات و رفع ابهام از تداخل و کلیت در آنها تطبیق و ایجاد تناسب میان تخلفات و تنبیهات و در نتیجه وحدت رویه بیشتر در احکام صادره و نیز تعیین مراحل صالحه برای تشخیص وقوع برخی تخلفات به شرح زیر تدوین شده است.                                                  

بخش1: تخلفات و تنبیهات

ماده1- تفکیک تنبیهات

  به منظور استناد و تطبیق دقیق تر احکام انضباطی تنبیهات ماده 7 آئین نامه بصورت زیر تفکیک می شوند.

 الف- تنبیهاتی که با حکم شوراهای انضباطی دانشگاه یا شورای مرکزی انضباطی نسبت به دانشجویان می تواند اعمال شود.

 

     1. اخطار شفاهی

   2. تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو

   3. اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو

   4. تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو

   5. توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو

   6. دادن نمرۀ 25/0 در درس یا امتحان مربوط به تخلف.

   7. محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه و غیره از یک ماه تا طول مدت باقیمانده از تحصیل

   8. دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد.

    9. منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات

10. منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال با احتساب سنوات

11. منع موقت از تحصیل به مدت دونیمسال بدون احتساب سنوات

12.منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات

ب- تنبیهاتی که فقط با حکم شورای مرکزی انضباطی نسبت به دانشجو می تواند اعمال شود:

13.منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال بدون احتساب سنوات

14. منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال با احتساب سنوات

15. منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال بدون احتساب سنوات

16. منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال با احتساب سنوات

17.تغییر محل تحصیل دانشجو ( همراه با تغییر رشته تحصیلی در صورت لزوم )

18. تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از روزانه به شبانه

19.اخراج دانشجو از دانشگاه با حفظ حق شرکتت مجدد در آزمون ورودی

20.اخراج و محرومیت از تحصیل در کلیۀ دانشگاهها از1تا3 سال

 تبصره1:صدور احکام ترکیبی در مورد یک تخلف تنها بصورت ترکیب تنبیهات بندهای6 تا8 با یکی از دیگر بندها و نیز تنبیهات بندهای 17و 18 با هر یک از بندهای 9 تا16 مجاز است.

 تبصره2: ترکیب احکام تعلیقی با سایر تنبیهات مندرج در کلیه بندها مجاز است.

 دو تبصره فوق بر کلیۀ موارد تخلفات مندرج در مادۀ 2 از این بخش جاری است مشروط بر آنکه از محدوده تنبیهات تعیین شده در آنها خارج نشود.

 تبصره3: چنانچه متخلف در یک موضوع واحد مرتکب تخلفات متعدد شده باشد، تنها شدیدترین تنبیه مربوط به یکی از   تخلفات واقع شده در آن موضوع اعمال می شود و اعمال تنبیهات مربوط به سایر تخلفات مجاز نیست.

 تبصره4: در هر یک از بندهای 11الی 16 می توان برخی از نیمسال های منع موقت از تحصیل را با احتساب سنوات و برخی را بدون احتساب سنوات در نظر گرفت.

 تبصره5: صدور حکم انضباطی از بندهای 9تا18 در خصوص دانشجویانی که کلیۀ واحدهای درسی خود را گذرانده اند  موضوعیت ندارد.

 تبصره6: در خصوص ارائه خدمات و تسهیلات دانشگاهی به دانشجویانی که به یکی از تنبیهات بندهای 9تا 18 محکوم  شده اند، طبق آیین نامه های مربوط عمل می شود.

 ماده2- تفکیک تخلفات و تخصیص تنبیهات

 در راستای تعمیم اجرای تبصره3 ماده7 آئین نامه انضباطی دانشجویان تخلفات مندرج در ماده6 این آئین نامه با قید تنبیهات متنایب بر اساس ماده1 از این بخش به شرح زیر تفصیل داده می شوند:

 ماده 6 آئین نامه : حدود اختیارات و وظایف شوراهای انضباطی دانشگاه و شورای مرکزی انضباطی

 الف- رسیدگی به جرائم عمومی دانشحویان ( از قبیل تهدید، تطمیع، توهین، ضرب و جرح، جعل، سرقت، رشوه، اختلاس، قتل.)

1/الف- تهدید، تطمیع، توهین، فحاشی، هتاکی، افتراء

1/1/الف- تهدید یا اعراب یا سلب امنیت

2/1/الف- تطمیع برای ارتکاب جرایم یا تخلفات مندرج در این شیوه نامه یا اخاذی

3/1/الف- توهین یا فحاشی یا هتک حرمت

4/1/الف- افترا یا نشر اکاذیب

 مرتکب هر یک از بندهای فوق به کی از بندهای 3تا9 ماده1 شیوه نامه محکوم می شود.

 در صورتی که شاکی یکی از اعضای هیأت علمی یا مسئولان یا کارمندان دانشگاه باشد یا در صورت تکرار تنبیه می تواند  از بندهای 9تا12 صادر شده و در صورت تکرار تا بند 14 تشدید شود.

2/الف- ضرب و جرح

 در صورت وجود شاکی مرتکب به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 4تا9 (بجز بند6) محکوم می شود. در صورتی که  مضروب یکی از اعضای هیأت علمی یا مسئولان یا کارمندان دانشگاه باشد، یا در صورت تکرار تنبیه می تواند تا بند 13  تشدید شود.

 در صورتی که میزان ضرب و جرح بسیار شدید باشد تنبیه می تواند متناسب با مورد تا بند16 تشدید شود.

3/الف- جعل

1/3/الف- جعل اسناد دولتی ( خارج از دانشگاه )

 در صورت محکومیت قضایی، دانشگاه می تواند متخلف را متناسب با احکام قضایی که در مورد وی صادر شده باشد، به  یکی ازتنبیهات مندرج در بندهای 5تا12 ( بجز بند6) محکوم کند.

2/3/الف- جعل امضای استید یا مسئولان دانشگاه:

 متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 3تا5 محکوم می شود. در صورتی که جعل منجر به تحصیل نمرۀ قبولی در  دروس دانشگاهی نیز شده باشد متخلف به بند6 و یکی از تنبیهات بندهای 7 تا 10 نیز محکوم می شود.

3/3/الف – ارائه اسناد جعلی به دانشگاه:

 متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 3 تا 5 محکوم می شود. در صورتی که سند جعلی منجر به قبولی دروس  دانشگاهی یا تغییر در نمره شده باشد، متخلف به مجازات بند6 و یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 7 تا 10 محکوم می  شود و در صورتی که سند جعلی منجر به پذیرفته شدن وی در دانشگاه شده باشد علاوه بر گزارش به هیأت مرکزی گزینش دانشجو به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 13تا20 محکوم می شود.

4/3/الف- جعل اسناد دانشگاه و استفاده از آن ( اعم از استفاده مکتوب یا نرم افزاری )

 متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 3تا5 محکوم می شود و درصورتی که مدرک مجعول گواهی گذراندن واحدهای درسی دانشگاه باشد، علاوه بر احرای بند6 در مورد آن دروس، متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 7تا10 محکوم می شود.

 در صورتی که متخلف، گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل را جعل نماید به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 11،12 یا 15تا  18 محکوم می شود.

5/3/الف- جعل عنوان

 چنانچه متخلف عنوان یکی از مسئولان داخل یا خارج از دانشگاه را بطور شفاهی یا کتبی جعل و مورد استفاده قرار داده  باشد، به یکی از بندهای 3تا5 و در صورتی که متخلف ازجعل عنوان منتفع شده باشد، به یکی از بندهای 7تا 10 محکوم می شود.

4/الف- سرقت

1/4/الف- سرقت اموال غیر متعلق به دانشگاه:

متخلف به یکی از بندهای 2تا5 و بند 8 محکوم می شود.

 اگر ارتکاب سرقت با مشارکت باندهای سرقت و با نقشه قبلی صورت گرفته باشد تنبیه می تواند تا بند 20 تشدید شود.   همچنین در صورت کتمان اطلاعات دربارۀ وجود باند سرقت با نقشه قبلی نیز یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا9 ( بجز بند6) اعمال می شود.

2/4/الف- سرقت اموال دانشگاه:

 علاوه بر محکومیت به جبران خسارت وارده طبق بند 8 متناسب با وسعت و دفعات وقوع جرم یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 9تا19 اعمال می شود.به علاوه اعمال تنبیه بند7 نیز چنانچه تخلف در خوابگاه واقع شده باشد، مجاز است.

3/4/الف- سرقت و یا خرید، فروش یا افشای سؤالات یا ورقه های امتحانی:

 متخلف علاوه بر محکومیت به بند 6 به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 15تا18 محکوم می شود.

5/الف- ارتشاء، کلاهبرداری و اختلاس

1/5/الف- اخذ یا دادن رشوه یا کلاهبرداری از شخصیتهای حقیقی یا حقوقی در خارج از دانشگاه:

 در صورت محکومیت قضائی متخلف به یکی از بندهای 1تا5 محکوم می شود.

2/5/الف- اخذ یا دادن رشوه از یا به یکی از دانشگاهیان:

 متخلف به یکی از بندهای 1تا5 محکوم میشود. در صورتی که ارتکاب جرم منجر به نمرۀ قبولی متخلف در یکی از دروس دانشگاهی شده باشد به تنبیه بند 6 و یکی از تنبیهات بندهای 9تا10 نیز محکوم می شود.

3/5/الف-کلاهبرداری در دانشگاه:

 علاوه بر محکومیت به جبران خسارت وارده طبق بند8، متخلف به یکی از تنبیهات از بندهای 3تا 5 محکوم می شود.

4/5/الف- اختلاس:

 در صورت محکومیت قضائی ، متخلف به تناسب اموال مورد اختلاس و میزان مشارکت در آن، علاوه بر جبران خسارت طبق بند8، به یکی ازبندهای 3تا5 یا 9تا13 محکوم می شود.

6/الف- قتل عمد:

1/6/الف-ارتکاب قتل:

 در صورت محکومیت قضائی ، تنبیه بندهای 19تا20 در خصوص وی لازم الاجرا است.

2/6/الف- شرکت یا معاونت در قتل:

 در صورت محکومیت قضائی، یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 15تا20 اعمال می شود.

 تبصره: چنانچه دانشجویی به دلیل قتل غیرعمد به حبس محکوم شده باشد، مدت حبس مرخصی تحصیلی محسوب می شود.

 

 ب- رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری

1/ ب- تقلب در امتحان

 متخلف، چنانچه از تقلب منتفع شده باشد به تنبیه مندرج در بند 6 در خصوص امتحان یا درس مربوط و متناسب با نوع  تقلب به یکی از تنبیهات بندهای 1تا5 محکوم می شود. در صورت تکرار تخلف، تنبیه به یکی از بندهای 9تا12 قابل تشدید است.

1/2/ ب- فرستادن دیگری به جای خود در امتحان:

 متخلف به تنبیه مندرج در بند6 و یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 9تا12 محکوم می شود.

2/2/ ب- شرکت به جای دیگری در امتحان:

 متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 9تا12 محکوم می شود.

 تبصره1: کلیۀ آزمونهایی که از سوی دانشگاه به عنوان آزمون رسمی به دانشجویان اعلام می شوند، مشمول بندهای 1/ب و2/ب نمی شود.

 تبصرۀ2: نقض مقررات جلسه امتحان بدون ارتکاب فعلی از جانب متخلف یا وجود قرائن دیگر که عامل معنوی در تخلف  تقلب را محرز نکند، مشمول بندهای 1/ب و2/ ب نمی شود.

3/ ب- ارتکاب هر فعلی از سوی اشخاص حقیقی که موجب اخلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه های دانشگاه یا  خوابگاه شود.

1/3/ ب- اخلال یا ایجاد وقفه یا ایجاد مزاحمت برای برنامه ها یا نظم خوابگاه:

 متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا8 ( بجز بند 6) محکوم می شود.

2/3/ ب- اخلال یا ایجاد وقفه در برنامه ها یا نظم دانشگاه:

 متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا9 ( بجز بند6) محکوم می شود.

 در صورتی که اخلال در نظم منجر به ایجاد آشوب و اغتشاش در سطح دانشگاه یا خوابگاه شود متخلف به یکی از  تنبیهات مندرج در بندهای 7تا10 محکوم می شود.

 در صورتی که اخلال منجر به آشوب با تحریک دیگران یا تشکیل گروه همراه باشد، تنبیه می تواند به بندهای 11تا13 تشدید شود.

 در صورتی که اخلال یا آشوب همراه با ضرب و جرح باشد تنبیه می تواند تا بند 15 تشدید شود.

3/3/ ب- عدم رعایت مقررات دانشگاه:

 علاوه بر اعمال تنبیهات مندرج در آئین نامه های مربوط ( مشروط به عدم تناقض آن ها با آیین نامه انضباطی و شیوه  نامه اجرایی آن)، متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1و2 محکوم می شودو در صورت تکرار، این تنبیه تا موارد مندرج در بندهای 3تا5و 7 تا10 قابل تشدید است.

4/3/ ب- عدم رعایت مقررات خوابگاه:

 علاوه بر اعمال تنبیهات مندرج در آیین نامه های مربوط ( مشروط به عدم تناقض آن ها با آیین نامه انظباطی و شیوه  نامه اجرایی آن) ، متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا2 محکوم می شودو در صورت تکرار تنبیه تا بندهای 3تا5 و7 قابل تشدید است.

5/3/ ب- دادن اطلاعات نا صحیح به دانشگاه یا کتمان حقایق:

 چنانچه دادن اطلاعات ناصحیح یا کتمان حقایق، اعم از شفاهی یا کتبی، باعث انتفاع دانشجو یا اختلال در برنامه های   دانشگاه شود، علاوه بر اعمال تنبیهات مندرج در آئین نامه های مربوط، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای 1تا8 ( بجز  بند6) محکوم می شود.

4/ ب- ایراد خسارت به اموال عمومی یا خصوصی و یا خیانت در امانت:

1/4/ ب-  ایراد خسارت به اموال عمومی و یا خیانت در امانت داری از اموال عمومی:

مرتکب علاوه بر محکومیت به جبرانم خسارت وارده طبق بند8، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا10 ( بجز بند6)  محکوم می شود.

2/4/ ب- ایراد خسارت به اموال شخصی یا خیانت در امانتداری از اموال شخصی:

 در صورت شکایت صاحب مال، علاوه بر محکومیت به جبران خسارت طبق بند8، یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 اعمال می شود.

ج- رسیدگی به تخلفات سیاسی

1/ج- دادن اطلاعات خلاف واقع یا کتمان واقعیات از روی عمد نسبت به خود یا گروهک های محارب یا مفسد یا افراد وابسته به آنها.

 متخلف به یک یاز تنبیهات مندرج در بندهای 1تا 5 محکوم می شود. اگر تخلف منجر به انتفاع گروهک های مذکور گردد،تنبیه می تواند از بندهای 9تا 14 صادر شود.

2/ج- عضویت در گروهک محارب یا مفسد یا ملحد یا هواداری و انجام دادن هر عملی به نفع آنها.

1/2/ج- عضویت یا هواداری از گروه های غیر قانونی منحله ( گروه هایی که به موجب احکام قضایی فعالیت آنها ممنوع شده باشد) متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 محکوم می شود.

2/2/ج- انجام اعمالی که به نفع گروههای غیر قانونی منحله باشد:

تنبیه متخلف از تنبیهات مندرج در بندهای 8تا12 تعیین می شود.

3/ج- فعالیت و تبلیغ به نفع گروهک ها و مکاتب الحادی غیر قانونی.

متخلف،به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 محکوم می شوددر صورتی که فعالیتی به نفع گروهک های محارب و معاند جمهوری اسلامی ایران باشد، متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 9تا14 محکوم می شود.

4/ج- توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی ( مانند فحاشی و استعمال الفاظ رکیک بطور شفاهی یا کتبی از طریق شعار نویسی، پخش اعلامیه و....)

متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا8 ( بجز بند 6) محکوم می شود.

در صورتی که ارتکاب عمل بصورت جمعی و به قصد ایجاد بلوا و آشوب صورت گیرد یا بطور مکرر و بدون توجه به تنبیهات قبلی واقع شود می تواند از بندهای 9تا13 صادر شود.

5/ج- ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه:

تنبیه متخلف از تنبیهات مندرج در بندهای 3تا13 ( بجز بند 6) تعیین می شود. اگر بلوا در جهت ضربه زدن به ارکان نظام و با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی یا با هدایت گروه های غیر قانونی خارج از دانشگاه باشد.

 

د- رسیدگی به تخلفات اخلاقی

1/ د- استعمال مواد مخدر یا شرب خمر یا قمار یا مداخله درخرید و فروش و توزیع این گونه مواد

1/1/ د- استفاده از مواد مخدر ( یا سایر داروهای اعتیاد آور و روان گردان) متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 4تا10 (بجز بند 6) محکوم می شود.

2/1/ د- اعتیاد به مواد مخدر( یا سایر داروهای اعتیاد آور و روان گردان) متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 3تا5 و در صورت عدم توجه به تنبیهات قبلی به یکی از بندهای 8تا18 محکوم می شود.

تبصره: اخذ آزمایش اعتیاد به صورت محرمانه از افراد مشکوک با اجازه معاون دانشجویی مجاز است. بعلاوه ادامه تحصیل دانشجوی معتاد که به یکی از بندهای 9تا18 محکوم شده باشد منوط به منفی بودن آزمایش مذکور پس از پایان دوره محرومیت است.

3/1/ د- نگهداری، خریدو فروش یا توزیع مواد مخدر ( یا سایر داروهای اعتیاد آور یا روان گردان):

متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 8تا13 محکوم می شودو در صورتی که از اماکن وابسته یا مربوط به دانشگاه برای این منظور بهره برداری شده باشد تنبیه وی تا بند 18 قابل تشدید است.

4/1/ د- تشکیل جلسه یا همکاری برای استعمال مواد مخدر ( یا سایر داروهای اعتیاد آور یا روان گردان) متخلف، در صورت استفاده از اماکن وابسته به دانشگاه به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 8تا16 محکوم می شود.

5/1/ د- استفاده از مشروبات الکلی:

متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 3تا5 محکوم می شود. اگر تخلف در اماکن وابسته یا مربوط به دانشگاه رخ داده و آثار سوء عمومی داشته باشد تنبیه وی می تواند از تنبیهات مندرج در بندهای 7تا9 صادر شود.

6/1/ د-خرید و فروش و توزیع مشروبات الکلی:

متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 8تا12 محکوم می شوددر صورتی که از اماکن وابسته به دانشگاه برای این منظور بهره برداری شده باشدعلاوه بر اعمال بند 7، تنبیه وی تا بند 18 قابل تشدید است.

7/1/ د- تشکیل جلسه برای استفاده از مشروبات الکلی :

متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 11تا18 محکوم می شود.

8/1/ د- ارتکاب قمار:

متخلف، به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا4 محکوم می شود.

2/ د- استفاده از نوارهای ویدئویی و یا لوح های رایانه ای مستهجن یا مداخله در خرید و فروش یا تکثیر و توزیع این گونه وسایل.

1/2/ د- استفاده از فرآورده های صوتی و تصویری غیر مجاز عکس فیلم یا فرآورده های رایانه ای حاوی تصاویر مستهجن.

متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 و یا 7 محکوم می شود.

3/ د- عدم رعایت پوشش اسلامی و استفاده از پوشش غیر منطبق با شئون دانشگاه یا آرایش مبتذل

متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 و در صورت اصرار و تکرار، متناسب با عرف حاکم بر محیط به یکی از بندهای 7یا 9 محکوم می شود.

4/ د- استفاده از توزیع یا تکثیر کتب، مجلات ، عکسهای مستهجن و یا آلات لهو و لعب ، چنانچه متخلف از محیط یا امکانات دانشگاهی برای این منظور استفاده کرده باشد به یمی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 و یا 7 محکوم می شود.

2/4/ د- توزیع یا تکثیر کتب، مجلات و عکسهای مستهجن و یا آلات لهو ولعب متخلف به یکی از بندهای 5تا12 ( بجز بند 6) محکوم می شود.

5/ د- عدم رعایت شئون دانشجویی

1/5/ د- ارتکاب اعمال یا رفتاری که خلاف منزلت دانشجویی محسوب می شود ( مانند عدم رعایت حقوق دیگران، پرخاشگری، ایجاد در گیری و...)

متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا4 محکوم می شود.

تبصره: رسیدگی به تخلفاتی که خارج از محیط  دانشگاه صورت گیرد، چنانچه به حیثیت و شئون دانشگاهیان لطمه وارد آورد، مشمول این بند خواهد بود،

2/5/ د- عدم رعایت موازین محرز شرعی در ارتباط با نامحرم:

متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا4 و در صورت تکرار، تا بند9 ( بجز بند 6) محکوم می شود.

3/5/ د- ایجاد مزاحمت:

در صورت وجود شاکی خصوصی و یا چنانچه احتمال تجری و ادامه مزاحمت یا بروز آثار نامطلوب در دانشگاه وجود داشته باشد، متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا5 محکوم می شود.

6/ د- داشتن رابطه نامشروع:

در صورتی که تخلف آثار علنی و مشهود داشته باشد متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 4تا10 ( بجز بند 6) محکوم می شود. چنانچه تخلف در موارد مختلف واقع شده و شاکی خصوصی داشته و یا متخلف دارای سابقه سوء انضباطی در تخلفات اخلاقی باشد، می توان تا بند 12 و یا یک یا بندهای 17یا18 محکوم نمود.

7/ د- تشکیل یا شرکت در جلسات نامشروع

1/7/ د- شرکت در جلسه نامشروع:

متخلف به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 1تا9 ( بجز بند 6) محکوم می شود. همچنین در صورت وجود سابقه سوء انضباطی در زمینه تخلفات اخلاقی تنبیه بند 17 می تواند صادر شود.

2/7/ د- تشکیل جلسات نامشروع یا همکاری در تشکیل جلسات نامشروع:

تنبیه متخلف از بین تنبیهات مندرج در بندهای 7تا12 و در صورت وجود سابقه سوء انضباطی در زمینه تخلفات اخلاقی یکی از بندهای 17و18 می تواند تعیین شود.

8/ د- انجام عمل منافی عفت:

تنبیه متخلف از بین تنبیهات مندرج در بندهای 5تا12 ( بجز بند 6) و در صورت محکومیت در مراجع قضائی یکی از تنبیهات بندهای 13تا20 تعیین می شود.                                                            

                                 بخش 2- نحوه رسیدگی و صدور احکام

 

  برخی از موارد مندرج در ماده های 7،9 و 12 آئین نامۀ انضباطی به شرح زیر تدوین و تبیین می گردد.

 ماده1- شوراهای انضباطی دانشگاه ها می توانند به کلیه گزارش های رسیده در مورد دانشجویان از سوی هر یک از  اشخاص حقیقی یا حقوقی در داخل یا خارج از دانشگاه رسیدگی و در صورت احراز وقوع تخلف در حد اختیارات خود حکم صادر نمایند.

 تبصره1: رسیدگی به گزارش های رسیده از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی در خصوص تخلفات آموزشی و اداری منوط به گزارش و تأیید کتبی معاونت آموزشی یا اداری و مالی دانشگاه است و رسیدگی به تخلفات سیاسی ( بعلاوه بندهای 1/3/ب و 2/3/ب ) منوط به گزارش کتبی یکی از اشخاص حقوقی عضو در شوراهای انضباطی دانشگاه دیگر صورت می پذیرد. بعلاوه چنانچه تخلف توسط اعضای تشکل ها یا نشریات واقع شده باشد اخذ نظر کمیته های ناظر بر تشکل ها یا نشریات دانشجویی نیز حسب مورد برای آغاز رسیدگی ضروری است.

 تبصره2: شورای انضباطی دانشگاه مجاز به رسیدگی به تخلفاتی که در مقطع تحصیلی قبلی دانشجو در دانشگاه دیگر صورت گرفته باشد نیست و در اینگونه موارد نظر شورای مرکزی انضباطی ملاک عمل خواهد بود.

 تبصره3: با توجه به اینکه انتظام امور داخلی در محیط دانشگاه با مسئولیت معین انجام می پذیرد، طبق تبصره 4 بند ب ماده 7آیین نامه تأکید می شود در صورتی که تخلفات نیاز به رسیدگی در مراجع قانونی خارج از دانشگاه داشته باشد موضوع تنها باید از طریق شورای انضباطی و با مشاوره و هماهنگی دفتر حقوقی دانشگاه به مراجع ذیربط انعکاس یافته و در آنجا پیگیری شود. در هر حال صدور یا اجرای حکم انضباطی تا پایان رسیدگی قضایی معلق خواهد بود. رئیس دانشگاه موظف است این موضوع را به کلیه قسمتهای دانشگاه جهت اطلاع و اقدام ابلاغ نماید. بدیهی است هر گونه اقدام از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی ( اعم از مسئولان اعضای هیأت علمی یا کارمندان یا تشکل های دانشجویی) دانشگاه که بر خلاف این تبصره باشدخود تخلف اداری محسوب شده و در مراجع صالح قابل پیگیری خواهد بود.

 تبصره4: صدور احکام انضباطی در خصوص دانشجویان تنها از طریق شوراهای انضباطی صورت می گیرد و سایر نهادها یا مسئولان دانشگاه جزدر مقام اجرای احکام صادرشده از سوی شورای انضباطی مجاز به صدور یا اجرا مفاد هیچیک از تنبیهات انضباطی نمی باشد.

 تبصره5: بر اساس تعلیمات سالامی و اصول قانونی امنیت و مصونیت شهروندان و منع تجسس ( اصول 22و25 قانون اساسی) ، اعضای شورا و کارکنان دبیرخانه شورا انضباطی مجاز به تجسس در زندگی خصوصی دانشجویان نبوده و موظفند کلیه اطلاعات مربوط به تخلف دانشجو را محرمانه تلقی نموده و از افشای آن ( بجز همسر و والدین با رعایت مصالح دانشجو ) خودداری نمایند. درصورت تخلف هر یک از اعضا یا کارکنان، موضوع از طرف شورای تجدید نظر یا شورای مرکزی انضباطی قابل پیگیری است.

 تبصره6: شوراهای انضباطی باید د رموارد ضروری از جمله تخلفات اخلاقی، با دعوت از مسؤول مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه ، ضمن بهره مندی از نظرات مشورتی آن مرکز، کلیه حساسیت های لازم در زمینه روحیات فردی و مسایل خانوادگی و اجتماعی را معمول داشته و تبعات مختلف احکام صادره را مدنظر قرار دهند .

 ماده2- شوراهای انضباطی دانشجویان پس از ابلاغ و تفهیم کتبی و شفاهی تخلفات مورد اتهام طبق ماده 6 آیین نامه و بخش 1 از این شیوه نامه و پیش از صدور حکم ، باید از وی مصاحبه حضوری بعمل آورده و دفاعیات کتبی دانشجو را اخذ و مورد توجه قرار دهند.

 تبصره: انجام امور لازم جهت طرح موضوع در جلسات شوراهای انضباطی از قبیل تدوین مستندات ، ابلاغ و تفهیم موارد تخلف، مصاحبه حضوری و مانند آن و نیز حفظ و بایگانی و امانتداری نسبت به پرونده های انضباطی بعهده دبیر شورا است.

 ماده3- در صورت درخواست دانشجو برای دفاع حضوری در جلسه شورا، دبیر شورای بدوی موظف است که از وی برای حضور در جلسه شورای انضباطی دعوت به عمل آورد در غیر آنصورت می تواند درغیاب دانشجو به پرونده رسیدگی نماید.

 تبصره: چنانچه دانشجو تا 10 روز پس از رویت ابلاغ رسمی دوم دعوت به مصاحبه یا دفاع ضروری، از حضور و ارائه دفاعیات امتناع ورزد، شورا می تواند نسبت به رسیدگی و صدور حکم غیابی اقدام نمایند. در هر حال صدور حکم بدون حضور دانشجو صورت گیرد.

 ماده4- جلسات شورای انضباطی بدوی دانشگاه حسب موضوع هر دو هفته یکبار و جلسات شورای انضباطی تجدید نظر دانشگاه در صورت وجود موارد انضباطی حداقل هر ماه یک بار تشکیل می گردند. بدیهی است در موارد اضطراری و بنا به ضرورت رؤسای شوراهای انضباطی باید نسبت به تشکیل جلسات فوق العاده شوراهای انضباطی اقدام نمایند.

 ماده5- احکام انضباطی شورای بدوی باید در کمترین زمان ممکن پس از وصول گزارش کتبی و تفهیم اتهام صادر شوند. در صورتی که در طولانی شدن رسیدگی به پرونده منجر به متضرر شدن دانشجو شود، دانشگاه باید بنحوی که منافی مصالح کلی دانشگاه و سایر دانشجویان نباشد در جبران آن اقدام نماید.

 ماده6- جلسات شورای انضباطی بدوی و تجدید نظر دانشگاه باید دارای صورت جلسه بوده و صورت جلسات به امضای اعضای حاضر در جلسه برسد.

 ماده7- شورای انضباطی تجدید نظر دانشگاه تنها مرجع مجاز برای ارسال پرونده تخلف دانشجویان به شورای مرکزی انضباطی جهت رسیدگی بوده و در اینگونه موارد ضرورت دارد صورتجلسه شورای انضباطی تجدید نظر که به امضای حاضران رسیده و حاوی درخواست رسیدگی با پیشنهاد مشخص می باشد به همرا کلیه سوابق و مدارک پرونده به شورای مرکزی ارسال گردد. بدیهی است شورای مرکزی به پرونده های ارسالی از سوی دانشگاه که فاقد مدارک کامل و صورتجلسه شورای انضباطی تجدید نظر دانشگاه باشد رسیدگی نخواهد نمود.

 ماده8- شوراهای انضباطی دانشگاه باید احکام صادره را حداکثر تا یک ماه پس از صدور توسط رئیس یا دبیر شورا به دانشجوی متهم ابلاغ نموده و رسید دریافت کنند.

 ماده9- علاوه بر احکام صادره، کلیه مکاتبات شورای انضباطی دانشگاه با شورای مرکزی انضباطی و دیگر مراجع خارج از دانشگاه باید با امضای معاون دانشجویی و فرهنگی و یا رئیس دانشگاه باشد . احکام و مکاتبات شورای مرکزی انضباطی با امضای رئیس یا دبیر شورا صادر می شود.

 ماده10- شورای انضباطی تجدید نظر دانشگاه موظف است حداکثریک ماه پس از صدور حکم تجدید نظر مراتب را به صورت مکتوب به شورای مرکزی انضباطی ارسال دارد. بدیهی است نظر و حکم شورای مرکزی انضباطی در خصوص احکام صادره از سوی شورای انضباطی دانشگاه لازم الاتباع است.

 تبصره1: اگر به دستور رئیس دانشگاه ( طبق تبصره 2 ماده6 آیین نامه) و یا بواسطه طولانی شدن رسیدگی به پرونده ( بدون مجوز آیین نامه) ، دانشجو از شرکت در امتحانات پایان نیمسال محروم شده باشد و حکم انضباطی صادر شده حاوی تنبیهی کمتر از محرومیت یک نیمسال باشد ، از دانشجو امتحان مجدد گرفته می شود. در هر حال زمان رسیدگی به پرونده در عمل نباید موجب افزایش محکومیت دانشجو شود.

 تبصره2: در صورتی که حکم قطعی مبنی بر یکی از بندهای 9 تا 18 ماده 1 از بخش 1 از این شیوه نامه در اواخر نیمسال و پیش از آغاز برگزاری امتحانات پایان سال تخصیلی صادر شده باشد، زمان اجرای حکم به نیمسال تحصیلی بعد از آن موکول می گردد، مشروط بر آنکه آخرین نیمسال تحصیلی دانشجو نباشد.

 تبصره3: در صورتی که دبیر یا رئیس شورا بدون علت موجه موجب اطاله رسیدگی و متضرر شدن دانشجو شوند، موضوع از طریق شورای تجدید نظر یا شورای مرکزی یا سایر مراجع ذی ربط قابل پیگیری است.

 ماده11- شوراهای انضباطی دانشگاه موظف به اجرای احکام شورای مرکزی انضباطی بوده و باید نتیجه اقدامات خود را در این خصوص حداکثر یکماه پس از دریافت حکم به شورای مرکزی انضباطی اعلام نمایند. در غیر اینصورت به استناد ماده 9 آیین نامه انضباطی بر حسب مورد رئیس یا دبیر شورای انضباطی تجدید نظر دانشگاه پاسخگوی عدم اجرای حکم شورای مرکزی  انضباطی خواهند بود.

 ماده 12- رونوشت احکام شورای مرکزی انضباطی که حاوی محرومیت دانشجو از تحصیل، از یکسال تا 5 سال است، باید به هیات مرکزی گزینش دانشجو و سازمان سنجش آموزش کشور ارسال گردد و هیات و سازمان مذکور موظفند نسبت به اعمال محرومیت فوق اقدام نمایند.

                

                بخش3- نحوه اعتراض دانشجو به آرای صادره و تخفیف یا تشدید احکام:

 

برخی از موارد مندرج در ماده 8 آیین نامه انضباطی به شرح زیر تدوین و تبیین می شوند:

 ماده1- تجدید نظر در کلیه احکام اولیه، پس از وصول اعتراض در موعد مقرر ( 10 روز اداری از تاریخ رویت حکم) به عهده شورای انضباطی تجدید نظر است.

 ماده2- شورای انضباطی دانشگاه موظف است پس از تحقیقات لازم و ملاحظه آخرین دفاعیه دانشجو، حداکثر ظرف یک ماه حکم تجدید نظر صادر کند. در صورتی که صدور حکم تجدید نظر متوقف به حصول مدارک یا انجام تحقیقاتی باشد که به نفع دانشجو تلقی می شوند، مهلت مذکور می تواند با موافقت دانشجوی ذی نفع تا تکمیل پرونده به تعویق در آید.

 تبصره: احکام تجدید نظر نمی توانند احکام اولیه را تشدید کنند. چنانچه پس از صدور حکم  اولیه و پیش از صدور حکم تجدید نظر مدارک و مستندات جدیدی حاصل شده باشد، لازم است پرونده متخلف بار دیگر در شورای بدوی مطرح و پس از صدور حکم اولیه مجدد به وی فرصت اعتراض داده شود.

 ماده3- در صورتی که دانشجو طبق تبصره 3 ماده 8 آیین نامه به دلایل غیر موجه از اعلام رویت حکم اولیه استنکاف نماید و یا در مهلت مقرر نسبت به حکم اولیه اعتراض ننماید حکم اولیه عیناً قطعی محسوب می شود.( مرجع تشخیص غیر موجه بودن کمیته انضباطی است.)

 تبصره: رئیس دانشگاه می تواند بنا به تشخیص و در صورت صدور حکم اولیه و عدم اعتراض دانشجو در مهلت مقرر، نسبت به تشکیل جلسه شورای تجدید نظر با هدف رعایت حقوق دانشجو اقدام کند.

 ماده4- تمرد دانشجو از پذیرش و رای احکام و دستوراتی که شورای انضباطی صادر می کند یا تکرار تخلف ( در مواردی که در ماده 2 از بخش 1 این شیوه نامه پیش بینی نشده اند)، تخلف محسوب شده و پس از رسیدگی در شورای بدوی می تواند موجب صدور حکم جدید شود.

 تبصره: اعمال مجدد تنبیهات موضوع بندهای 9تا 12 ماده 1 از بخش 1 در مورد یک تخلف، یا تشدید تنبیه به بندهای 13 تا 20 از این ماده به پیشنهاد دانشگاه و تایید شورای مرکزی انضباطی تخفیف صورت می گیرد.

 ماده5- شوراهای انضباطی بدوی یا تجدید نظر می توانند بدواً یا پس از صدور حکم تجدیدنظر، مطابق با تبصره 8 ماده 7 آیین نامه نسبت به تعلیق احکام صادر شده اقدام کنند.

 ماده6- درصورت تنبیه و اصلاح رفتار دانشجوی متخلف پس از طی مراحل تجدید نظر و صدور حکم قطعی رئیس دانشگاه می تواند بنا به تشخیص از شورای مرکزی انضباطی تخفیف در حکم صادره را درخواست نماید.

 ماده7- بنا به درخواست دانشجو و تشخیص شورای تجدید نظر دانشگاه، شورای انضباطی دانشگاه می تواند در پایان تحصیل دانشجو نسبت به امحاء آثار تنبیهات مندرج در بندهای 4تا10 ماده1 این شیوه نامه اقدام نماید. در مورد تنبیهات بندهای 11 به بعد، در صورت درخواست دانشجو، شورای مرکزی انضباطی می تواند با نظر دانشگاه نسبت به امحاء آثار حکم از پرونده دانشجو موافقت نماید.

 تبصره: احکام منطبق بر تنبیهات بندهای 1تا3 و نیز احکام تعلیقی در پایان تحصیل خود به خود امحاء می شوند و امحاء اثر آنها نیاز به موافقت شورای تجدید نظر یا مرکزی ندارد.

                                                              بخش4- سایر موارد

 

 ماده1- رسیدگی به درخواست انصراف، میهمانی یا انتقالی آن دسته از دانشجویان که پرونده تخلفشان در شوراهای انضباطی دانشگاه یا شورای مرکزی انضباطی در دست رسیدگی می باشد یا اجرای احکام انضباطی صادر شده در خصوص آنان به انجام نرسیده است ، منوط به موافقت و اعلام نظر قطعی آن شورا است.

 تبصره: رئیس دانشگاه می تواند در صورت عدم حضور دانشجو برای تفهیم اتهام یا استنکاف از دریافت یا اجرای احکام انضباطی، کلیه عملیات آموزشی وی اعم از ثبت نام و فراغت از تحصیل و مانند آن را تا حضور وی و تکمیل مراحل رسیدگی متوقف کند.

 ماده2- رسیدگی به تخلفات دانشجویان بورسیه نیروهای مسلح که دز دانشگاههای غیر وابسته به تحصیل مشغول می باشد حسب مورد به عهده شوراهای انضباطی دانشجویان است.

 ماده3- در صورتی که دانشجویی طبق نظر شورای مرکزی انضباطی به تغییر محل تحصیل محکوم شده باشد دانشگاه مقصد موظف به پذیرش دانشجو است.

 ماده4- دانشجویان کلیه دانشگاه های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت،: درمان و آموزش پزشکی، اعم از دولتی، پیام نور، غیر انتفاعیو موسسات علمی- کاربردی مشمول آیین نامه انضباطی و این شیوه نامه و دانشگاههای مزبور ملزم به اجرای مفاد آن هستند.

 تبصره: دانشجویان شاغل به تحصیل د ردانشگاه ها، دانشکده ها و مراکز آموزشی وابسته به نهادهای خارج از وزا

 شیوه نامه اجرایی انضباطی دانشجویان

رتین مانند سایر وزارتخانه ها، مشمول این آیین نامه هستند و چنانچه تعارضی بین آیین نامه های داخلی آن دانشگاه ها و این آیین نامه بوجود آید، موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به شورای مرکزی ارجاع شده و حکم شورای مرکزی وزارتین لازم الاجراست.

این شیوه نامه در یک مقدمه و 4 بخش در مجموع شامل 25 ماده و 26 تبصره در تاریخ 1/5/84 به تصویب وزرای علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و از تاریخ تصویب و ابلاغ این شیوه نامه کلیه  مصوبات و بخشنامه های مغایر با آن، فاقد اعتبار است.